Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Västerås BK30
Fotboll
U19

Välkomna till hemsidan för Västerås BK30 U19
Vi är ett lag som tränar hårt och målmedvetet för att nå högsta möjliga nivå både individuellt och som lag. Vi deltar i så många cuper vi hinner och vi spelar fotboll/futsal året runt. Vi har ett stort fokus på att alla ska trivas i träningsgruppen och att alla ska ge sitt yttersta både på träning och i match för att hela tiden höja sin prestation. 

Gå gärna in på vår Facebook-sida för löpande uppdatering av varje träning och match: 
Hemmapremiär på Ringvallen
2019-04-23 09:40
Efter ett konstigt spelschema med tre bortamatcher i rad fick vi äntligen spela match hemma på Ringvallen. Fint väder, bra spel och en bra känsla inför fortsättningen av serien. Nu kör vi träning på torsdag och fredag, Välkomna då!

För mer bilder från helgens match gå in och titta på vår Facebook-sida:



Seriepremiär
2019-03-25 09:23
Äntligen har serien dragit igång. Vi började vårt Division 1 spel med en bussresa till Nyköping.
Vi började matchen strålande och tog ledningen redan i den 2:a matchminuten. Vi fortsatte bra men redan i den 11 minuten fick vi en utvisning mot oss och det förändrade läget och jämnade ut matchen. Trots detta hade vi ledningen med 2-1 i halvtid. Vid 2-1 målet får vi tyvärr en knäskada på en av våra mittbackar som får kliva av och vi håller tummarna för att det inte är något allvarligt. Killarna kämpar på heroiskt och vi håller matchen jämn ända till det är 20 minuter kvar då vi inte orkar stå emot längre och de får in några mål som avgör matchen till deras favör.

Starkt av alla och hålla humöret uppe och verkligen trycka igenom hela matchen trots många motgångar. Nu kör vi en rejäl träningsvecka och kommer tillbaka ännu starkare.
Backträning
2019-02-27 17:36


Nu närmar vi oss den tid på året då vi i Västerås BK30 U19 kommer att köra backträning. Som ni alla vet är det något som följer med i grundpaketet för fotbollsspelare i Västerås med Liston och den berömda Bågebacken. 


Läs mer om den här om ni missat:

https://www.anno1904.se/sanningen-om-liston-och-bagebacken/


En sak är i alla fall helt säker det är en jätteviktig träning för fotbollsspelare och en metod som kan användas både för att bygga upp explosivitet och uthållighet.

Hur springer man då uppför en backe på bästa sätt? Och hur springer man nedför en backe utan att utsätta sig för skaderisk och få ont i knän och benhinnor?


Här kommer tipsen som gör dig till en kung i backlöpning:

Löpning uppför:

1) Här är det viktigt att lyfta blicken, upp med bröstkorgen och sträcka på sig. Lyft blicken upp mot backkrönet och slappna av i armar och axlar för att optimera andningen. Om du springer ihopkrupen med dålig hållning så försämras syretillförseln och risken för mjölksyra innan du når backkrönet ökar.

2) Lyft på knäna och tänk på att ha en hög stegfrekvens. Att ta långa steg med lågt knälyft i en uppförsbacke är som att cykla uppför en backe med tyngsta växeln i. Lyft i stället lite extra på knäna för att kompensera för backens lutning och ta många steg.

3) Lyft höften och låt rumpan jobba. Här brukar löpare ofta prata om att ha en hög höft. Med det menas att man tänker sig ett snöre som är fäst uppe på hjässan som drar kroppen uppåt och att man för fram höften. Anledningen till att det är extra viktigt att tänka på en hög höft i backträning är att man då sätter rumpan och baksidorna i arbete och lämnar inte över hela ansvaret till framsidorna av låren. Har du låg tyngdpunkt uppför med en sittande stil så får framsidorna slita som bara den och mjölksyran slår till direkt. Fotbollsspelare jobbar i regel för mycket med framsidor och brukar historiskt sett ha problem med baksidor lår. Därför har vi mycket fokus på det utfallssteg både på Ringvallen och hos Sport Performance Center.

Löpning nedför:

1) Vid nedförslöpningen är det viktigt med mjuka knän. Se till att du inte landar med ett helt sträckt ben där både knä- och fotled är låsta. Detta gör att fot- och knäleden agerar som stötdämpare och låser du dem får muskler, senor och ben ta emot stötarna istället. Om du springer med sträckt ben nedför kommer du bli riktigt trött i framsidan av låren och riskerar att även få ont i benhinnor och knän.

2) Överkroppen reglerar farten nedför. Om det är en brant backe sträcker du på dig och tar korta steg med mjuka knän. Om det är en backe som lutar lite lätt utför? Luta in höften och överkroppen i steget och låt benen rulla på som ett hjul. Detta gör att du kan dra nytta av lutningen och kan springa snabbare, men med mindre ansträngning.

Se även till att slappna av i hela kroppen i nedförslöpen. Släpp ner axlarna och låt armarna skaka loss.

Kalendern kommer snart att uppdateras med de här härliga och nyttiga passen!

 

 

Två träningsmatcher i helgen
2019-02-18 08:50
Två stycken mycket bra träningsmatcher i helgen. Bra motstånd och givande genomkörare.
Läs mer och kika på bilder på vår Facebooksida:

Kommande matcher
Spelade matcher
Kommande aktiviteter
Nyheter från föreningen
Hem, 03/04 19:15 
Hem, 28/03 12:54 
 
Föreningens Sponsorer